Archive for the 'U.S. Exit Strategy' Category

العودة إلى سامراء: لماذا؟

Friday, January 3rd, 2020

ساهمت في إطلاق نداء العودة إلى سامراء الذي يدعو الولايات المتحدة إلى الإعتذار عن تواطئها مع الجناة في تفجيرات المراقد المقدسة عام 2006 ، ويدعو أيضا إلى تعويض أسر الضحايا وتصحيح مسار الديمقراطية في العراق.وقد تسائل بعض الأصدقاء عن الأسباب الداعية لهذا النداء، لذلك أرغب في توضيح بعض النقاط: 1- ما هي العوامل التي تميز […]

إطار الأحداث في الشرق الأوسط: نظرة ذاتية من خلال نموذج مركب للمنطقة – فيصل لؤي قدري

Tuesday, November 19th, 2019

تدعو هذه المقالة لإستقرار الشرق الأوسط من خلال إنشاء دولة مستقلة مصغرة لكردستان ذات أراضي في أجزاء من مناطق اللاعبين المحليين والإقليميين حالياً، وذلك بعد إجراء الإستفتاء والإنتخابات بإشراف الأمم المتحدة بحيث تؤدي إلى إنشاء دولة كردستان بضمانات دولية على أن يرتبط التنفيذ بسريان اتفاق إقليمي لتقاسم المياه.

أطردوا ماغورك

Monday, May 28th, 2018

كنا نتوقع أن تؤدي الإنتخابات إلى التغير السلمي للسلطة لكنها تحولت إلى مجرد ختم لأستمرار الوضع القائم وأداة للتستر على فساد المسؤولين الكبار، ولهذا السبب بالذات قاطع العديد من العراقيين هذه الإنتخابات. ومن المحزن أن نرى مبعوث الرئيس الأمريكي وهو يقوم بدور الشيف الرئيسي لهذا التحول القبيح.

Fire McGurk

Sunday, May 13th, 2018

Brett McGurk is the special US presidential envoy to Iraq, he is well known for his cosy relationship with Iranian sponsored Iraqi politicians such as Maliki. Please don’t get me wrong, there is nothing wrong with having a good relationship with potential adversaries who might drag you into long, costly and fruitless confrontations. Before his […]

From the Sublime to the Profane: American Blunders in the Middle East

Monday, June 20th, 2016

It is profane for the U.S. to adopt sectarian divisions in Afghanistan and the Middle East when all governments in recent history were secular.

الحل في المزيد من الديمقراطية

Thursday, December 24th, 2015

نحن في زمن قل فيه الحياء وفقدت الكلمات معانيها ولا يزال بعض المثقفين يقدمون الوصفات العلاجية بنزاهة الأنتخابات وكأن النزاهة عند الأحزاب الحاكمة تعني الشئ نفسه لديهم أو عند رجل الشارع.

خلاصة الأخبار في 15\6\2014

Sunday, June 15th, 2014

يبدو أن المواجهات سوف تزداد حدتها وأبناء الشعب هم نارها وحطبها.

Good Constitution is No Substitution for Good Elections

Saturday, March 23rd, 2013

Today with the widespread use of the internet and cellular phones the achievement of clean and transparent elections with international oversight is achievable if the political will exists.

What’s good for the goose is not good for the gander: U.S. policy between Iraq and Syria

Sunday, March 17th, 2013

The US position is certainly close and getting closer to Russia’s rather than that of Britain and France who are more willing to send military aid to the opposition, so the question remains: How much of the US position is due to respecting Russia’s sphere of influence as decided in a treaty reached 50 years ago during the cold war?

Anniversary of US Troops Departure from Iraq

Friday, January 4th, 2013

Around this time last year all U.S. troops left Iraq permanently, on 2nd January 2013 I was interviewed about this anniversary by the CBC Radio program Home run (FM88.5 in Montreal). I would like to thank the Home run team, particularly Jeanette Kelly the holiday host and Brendan the researcher. Questions that came up during […]